baraminaord

Direktlänk till inlägg 2 april 2012

Snart slut...

Av baraminaord - 2 april 2012 13:56

Sitter på svenska lektion och den slutar om 10 minuter, Skööönt. Jobbar med författar porträtt. Så jag skriver om Moa Martinson. Nedan får ni lite kort fakta om henne från de jag skrivit. Sen är det sv/eng då är det jobb med USA som gäller. Sen får jag blogga mera när jag kommer hem. Slänga in lite foton osv. Ha det bäst så länge! :)



Uppväxt: Hennes mamma var Kristina Swartz, hon var en 19 årig ogift piga. Hon lämnade Moa hos sina föräldrar just pga. att hon behövde ett jobb. Hon kom tillbaka hem år 1895 och tog tillbaka Moa. Då hade hon både gift sig och fått jobb.

Moa började skriva redan som 12 åring. Redan då var hon intresserad av politik. Hon ville visa sina texter genom att publicera dem i tidningar. 1922 var första gången då en av hennes texter var med i en tidning.

Sommaren 1906 jobbade Moa på den stora konst- och Industriutställning på Syltenberg i Norrköping. Hon skrev boken Kungens Rosor, den handlade om just den perioden. Hösten samma år fick hon en plats på en restaurang.


Författar karriär: Som ung skrev hon mycket dikter. Men böcker var också en stor betydelse för henne. Hon jobbade i maskinskrivning tack vare Elin Wägner. På de viset skrev hon sin första bok. Den boken hette Kvinnor och äppelträd. Hon ville dela med sig av den men alla bokförlag vägrade gå med på att sälja den. Men år 1933 fick henens bok uppmärksamhet och såldes bra, de var för hennes språk och sin sexuella frispråklighet. Just den boken är berättad ur kvinnligt perspektiv. Uppföljaren till den boken heter Sallys söner.  Den handlar om statarnas historia.


De böcker hon är mest känd för är ju Kungens rosor, Kvinnor och äppelträd, Mor gifter sig och Kyrkbröllop. Alla hennes böcker har mycket humor i sig och hennes stil var spontan.


Bild jag tog igår på min killes hand och min mammas kompis dotters hand.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av baraminaord - 14 maj 2012 22:30


NY BLOGG: http://www.nattstad.se/rebeckakarlsson      

Av baraminaord - 4 maj 2012 15:18


Idag blev de en underbar solning på Yellow med bästa Hannah. 20 minuter och min "sol bränna" börjar synas, hihihi, underbart!         ...

Av baraminaord - 30 april 2012 21:13


 www.madlady.se/usa-bikini Var med och tävla du också!       ...

Av baraminaord - 30 april 2012 20:39


Idag är de 30 April. Den 30 Maj fyller jag 16! Känns galet faktiskt. Önskar mig pengar så jag kan köpa ett objektiv till kameran ja troligen får av mamma och pappa. Så ah, money money är vad jag vill ha!   Hoppas ni har haft en bra helg nu allihopa! ...

Presentation


Jag är en tjej på 15 vårar alltså snart 16 år. Jag lever mitt liv efter mina egna regler och har mina egna val och ideer. Jag bloggar om min vardag, lite klädes tips och även fina texter och bjuder på fina bilder. Jag älskar att fota så milder kommer ni a

Fråga mig

0 besvarade frågor

Sök i bloggen

Länkar

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Besöksstatistik

Blogkeen

baraminaord

Ovido - Quiz & Flashcards